DFC kop van Trex 550E: Loctite /Onderhoud

Alles wat te maken heeft met elektro helikopters of alles wat u hierover kwijt wil kan u in deze catogorie plaatsen.
Thiemo

DFC kop van Trex 550E: Loctite /Onderhoud

Bericht door Thiemo »

Vandaag de foto's er goed op nageslagen : ook ik heb Loctite gebruikt tijdens de bouw van mijn Trex 550 in 2014 ... uiteraard! De boutjes die in de DFC kop (metal main rotor holder) zijn gedraaid (die de thrust bearings en washers naar de feathering shaft verbinden) waren in 2014 voorzien van Loctite. Vandaag deed ik mijn pre-flight check. Ik had ineens een flinke milimeter speling aan één kant van de kop. Ik kon dus één rotorblad heen-en-weer trekken. Wat bleek, het boutje was zo maar ineens (?) een goeie slag of 2 losgekomen. Nog een slag of 2 en we hadden vuurwerk boven het veld kunnen hebben.

Goede montage: altijd belangrijk.
Pre-flight checks: altijd belangrijk.
Onderhoud: nóg belangrijker!

Wat je best veel om je heen hoort: "als het vast zit, zit het vast ". Ik denk dat het verstandig is dergelijke aannames in proporties te zien. Ik denk dat je de boutjes die je - ooit - met Loctite hebt vastgezet in je heli, dat je die regelmatig moet checken of beter: haal het na een x-aantal vluchten uit elkaar, maak het schoon en monteer opnieuw. Met Loctite uiteraard waar nodig. Voorkomen is beter dan genezen.

Ik wilde dit met jullie delen, wie weet hoe lang je al weer met je heli vliegt? In mijn geval was dit bijna twee jaar. Misschien best verrassend: ook Loctite (T42 - blauw - middelvast) kan dus lostrillen!

Thiemo
Plaats reactie