Verlichting schakelen via de Sbus.

Alles wat u in andere catogorieen niet kwijt kan en betrekking heeft op modelbouw kan u hier plaatsen.
aad
Contacteer:

Verlichting schakelen via de Sbus.

Bericht door aad »

Één van de leden heeft mij eens gevraagd of ik een module kon maken om de verlichting van zijn schaal heli te schakelen via de Sbus.

Na wat nadenken en het uitzoeken hoe een Sbus signaal precies in elkaar zit ben ik tot het volgende schema gekomen.

Afbeelding

Met deze schakeling is het mogelijk om 4 uitgangen apart te schakelen.
Per uitgang kan er maximaal 5A worden geschakeld. In de huidige vorm kan de schakeling rechtstreeks op een 2 ~ 4S lipo worden aangesloten.

Bij de volle 5Ampere uitgangsstroom wel een koelblokje monteren. Let op dat de transistors geïsoleerd moeten worden gemonteerd! De metalen achterkant van de transistor is verbonden met de uitgang van het betreffende kanaal.

Ik heb gekozen om gebruik te maken van een Arduino Nano processor module omdat deze zeer veelzijdig is en simpel te programmeren.
Ook heb ik daardoor heel weinig extra componenten nodig. Verder kan je een Arduino Nano voor ongeveer € 2,- op ebay kopen.

De componenten kunnen voor een klein bedrag via Ebay worden aangeschaft.

Eens passen hoe we de componenten gaan neerzetten.
Een afgezaagde ic-voet van 40 pennen doet dienst als voet voor de Arduino Nano. (30 pennen voet is moeilijk te koop.)
Afbeelding

Afbeelding

Zo groot moet de print ongeveer worden. (7 x 4,5 cm).
Afbeelding

Het uiteindelijke resultaat.
Afbeelding

Afbeelding

Het resultaat, met aan elke uitgang een led om te laten zien wat het doet.
Uiteraard kun je hier ook dikke 3W leds of luxeon emitters mee schakelen.

Aad.
Laatst gewijzigd door aad op 03 jan 2016, 19:29, 2 keer totaal gewijzigd.
kapot maken is niet moeilijk, heel houden veel moeilijker.
foto archief: http://www.ajvde.nl
Plaats reactie