het bereik van de ontvanger testen.

Alles wat u in andere catogorieen niet kwijt kan en betrekking heeft op modelbouw kan u hier plaatsen.
Gebruikersavatar
aad
Berichten: 1373
Lid geworden op: 10 mar 2010, 21:06
Locatie: Maasland
Contacteer:

het bereik van de ontvanger testen.

Bericht door aad »

De volgende test is bij veel modelbouwers bekend en vooral voor de modelvliegers van belang.

Het testen van het bereik van de ontvanger
De test wordt uitgevoerd in het open veld, bij voorkeur zonder dat er andere zenders aan staan.
De zender wordt met ingeschoven antenne ingeschakeld en door een persoon vastgehouden. Bij zenders, waarin de antenne volledig in de behuizing verdwijnt wordt één segment uitgeschoven. Er wordt een functie bediend, bijvoorbeeld het richtingroer. Het model wordt door een tweede persoon op 1 meter hoogte naast zich gedragen, waarna hij/zij zich zo ver mogelijk van de zender verwijdert. Zodra het richtingroer niet meer reageert of zodra er storing optreedt wordt er gestopt.
Bij elektrovliegen laat men ook nog even de motor halfgas draaien, het bereik mag dan weinig of niets afnemen.
Als men het helemaal perfect wil doen voert men zowel met brandstof- als electromotoren de gehele test met draaiende motor uit.

Hoe veel meter moet het bereik nu zijn?
Voor modelvliegen is een goede vuistregel: er kan gevlogen worden als de tweede persoon 40 meter (60 passen) of meer kan wandelen met het model.
Meestal is het bereik veel meer, met veel typen ontvangers kan men 80 meter of meer behalen. Niet elke zender geeft met ingeschoven antenne de zelfde hoeveelheid signaal en niet elke ontvanger heeft de zelfde ingangsgevoeligheid. Een exact aantal meters kan daarom niet worden opgegeven en er moeten ook geen conclusies worden getrokken als de ene ontvanger iets verder komt dan de andere.

Moet de test vlekkeloos verlopen?
Met een ppm-ontvanger mag er best een hikje, tikje of bibbertje in een of meer servo's optreden. Belangrijk is, dat het richtingroer blijft luisteren naar de zender en dat de overige servo's redelijk rustig blijven. Pas als er duidelijke onrust optreedt of als het richtingroer niet meer naar de zender luistert is er geen bereik meer. Bij een ipd- of pcm-ontvanger mag de servo van het richtingroer iets vertraagd gaan werken. Zodra deze duidelijk haperend of helemaal niet meer reageert is er geen bereik meer.

Wanneer voert men de test uit?
Doe de test eerst eens als alles gewoon werkt. Je weet dan hoeveel meters er normaal behaald worden. Vervolgens is het verstandig elke vliegdag voor de eerste vlucht de test te herhalen. Men moet dan elke keer ongeveer hetzelfde resultaat krijgen, waarbij enkele meters meer of minder normaal zijn. Bij een ontvanger, die normaal 80 meter haalt, is een keer 70 meter niet verontrustend. Als er echter maar 50 meter wordt behaald is er iets vreemds aan de hand, ook al zou dit voldoende zijn om te kunnen vliegen.
Uiteraard doet men de test ook als er storingen of anderssoortige problemen zijn. Ook na een crash, waarvan men niet zeker weet of de oorzaak in de duimen van de piloot gezocht moet worden, is het zinvol de test te herhalen (als de ontvanger tenminste nog werkt).

Als er te weinig bereik is, wat dan?

Een gebrek aan reikwijdte kan vele oorzaken hebben. Het probleem kan aan de zender liggen, de ontvanger kan stuk zijn, er kunnen stoorbronnen in het model aanwezig zijn en er kunnen externe oorzaken zijn. Door een aantal zaken te controleren kan men vaak vaststellen waar het probleem zit. Enkele vervolgtestjes kunnen daarbij helpen:
- doe de test op een andere dag over, als er externe oorzaken meespelen krijg je gegarandeerd een ander beeld.
- haal de ontvanger, ontvangeraccu en een servo uit het model en doe de test nog een keer. Als er nog steeds te weinig bereik is, zal er iets mis zijn met de zender of de ontvanger. Als er nu wel bereik is, wordt er voorzichtig met een vinger tegen de ontvanger getikt om te zien of deze trillinggevoelig is. Is dit niet zo, dan als volgende stap de ontvangeraccu vervangen!
Als alles nu weer in het model wordt ingebouwd en er opnieuw onvoldoende bereik is, dan wordt het vervelend. Er zal dan namelijk een stoorbron in het model gezocht moeten worden. Het gaat voor deze faq te ver om dit soort stoorbronnen te bespreken, er wordt volstaan met een opsomming: ongunstig gekozen plaats van de ontvanger en/of ontvangerantenne, slechte stekkers of beschadigingen aan snoeren, elektromotor stoort, metaal-op-metaal kontakten, geleidende materialen zoals koolstof.

Varen en rijden
Voor varen en rijden wordt de test op de zelfde manier uitgevoerd, waarbij het bij de grotere schepen waarschijnlijk verstandiger is om niet met het model, maar met de zender te gaan wandelen. Men moet er echter rekening mee houden, dat afstanden van meer dan 40 meter met ingeschoven zenderantenne meestal niet behaald worden. Houd hierbij een 20 meter als minimaal vereist aan.
Aangezien er bij schepen en auto's vaak stoorbronnen in het model aanwezig zijn, is hier de test met de ontvanger-uit-het-model-en-dan-opnieuw-kijken vaak veelzeggend.

bron: FAQ van http://www.modelbouwforum.nl
kapot maken is niet moeilijk, heel houden veel moeilijker.
foto archief: http://www.ajvde.nl

Plaats reactie