nummer 10

Alles wat met multikopters te maken heeft kan je hier posten.
astonia

Re: nummer 10

Bericht door astonia »

Begint er goed uit te zien Aad. Met een beetje doorwerken en mazzel neem ik aan dat hij het weekend te bewonderen is :D
Gebruikersavatar
aad
Berichten: 1525
Lid geworden op: 10 mar 2010, 21:06
Locatie: Maasland
Contacteer:

Re: nummer 10

Bericht door aad »

astonia schreef:Begint er goed uit te zien Aad. Met een beetje doorwerken en mazzel neem ik aan dat hij het weekend te bewonderen is :D
te bewonderen wel, meenemen kan altijd. Maar vliegen... nee, dat zit er nog niet in.
ik mis het powerboard nog, en de goudstekkers.

Als ontvanger ga ik nog opzoek naar zo iets als een 6106, een 6014 is iets te veel van het goede.

aad.
kapot maken is niet moeilijk, heel houden veel moeilijker.
foto archief: http://www.ajvde.nl
Gebruikersavatar
aad
Berichten: 1525
Lid geworden op: 10 mar 2010, 21:06
Locatie: Maasland
Contacteer:

Re: nummer 10

Bericht door aad »

Een paar avond uurtjes knutselen en het begint nu echt ergens op te lijken.
De regelaars zijn gemonteerd, maar moeten nog wel worden ingesteld.

Afbeelding

aad.
kapot maken is niet moeilijk, heel houden veel moeilijker.
foto archief: http://www.ajvde.nl
Gebruikersavatar
aad
Berichten: 1525
Lid geworden op: 10 mar 2010, 21:06
Locatie: Maasland
Contacteer:

Re: nummer 10

Bericht door aad »

Vandaag heb ik de GPS en een conversie printje ontvangen.
Afbeelding

De bluetooth interface, welke nog niet goed wil werken. Nameten met een oscilloscoop bracht aan het licht dat de interface communiceert met een snelheid van 9600 baud, terwijl
de flightcontroller 115K2 verwacht. Hier moet ik nog eens goed over nadenken hoe ik de interface zo ver krijg dat hij op 115K2 gaat werken.
Afbeelding

Het standaard LCD display wat ik besteld had, is door de verkoper vervangen door een grafische versie.
Dit moet echter wel via I2C aangestuurd worden in plaats van via een seriële verbinding.
Afbeelding

De GPS module zat vandaag ook bij de post.
Afbeelding

De volgende stap zal het upgraden van de GPS module worden met nieuwe firmware, en daarna aan de flightcontroller aansluiten.

aad.
kapot maken is niet moeilijk, heel houden veel moeilijker.
foto archief: http://www.ajvde.nl
astonia

Re: nummer 10

Bericht door astonia »

In H'voet is de postbode gisteren ook langsgekomen Aad en er zat geen sticker of wat dan ook van de douane op :D
Vanavond is gaan verdiepen in de programmatuur.

Groeten,
Mark
Gebruikersavatar
aad
Berichten: 1525
Lid geworden op: 10 mar 2010, 21:06
Locatie: Maasland
Contacteer:

Re: nummer 10

Bericht door aad »

Het conversie printje heb ik inmiddels voorzien van nieuwe firmware.
Dit is nodig omdat het origineel maar op 9600 baud communiceerd.

Verder heb ik de GPS module voorzien van andere fabrieksinstellingen.
De GPS werkt nu zo als het zou moeten.

De volgende stap wordt het koppelen van de GPS module, met het conversieprintje en de flightcontroller.
hiervoor moet ik nog ergens 2 draadjes op de flightcontroller solderen. (SDA en SCL).

(de douane is bij mij ook niet meer geweest).

aad.
kapot maken is niet moeilijk, heel houden veel moeilijker.
foto archief: http://www.ajvde.nl
Gebruikersavatar
aad
Berichten: 1525
Lid geworden op: 10 mar 2010, 21:06
Locatie: Maasland
Contacteer:

Re: nummer 10

Bericht door aad »

Het instellen is lang niet zo eenvoudig als een KK-multicopter.
Met meer functies is er geen standaard recept meer te vinden, en krijg je alleen een basis verhaal en moet je alles zelf instellen.

Afbeelding

Ik moet het nog allemaal netjes maken, maar eerst eens kijken of het allemaal wel werkt en er niets aan veranderd moet worden.

Afbeelding

De hobbytafel...........

Afbeelding

aad.
kapot maken is niet moeilijk, heel houden veel moeilijker.
foto archief: http://www.ajvde.nl
Gebruikersavatar
aad
Berichten: 1525
Lid geworden op: 10 mar 2010, 21:06
Locatie: Maasland
Contacteer:

Re: nummer 10

Bericht door aad »

Een close-up van de spanningsdeler waarvan de witte draad op pin A3 wordt aangesloten.
Hierdoor kan de processor de lipo spanning in de gaten houden.
Afbeelding

Ik heb afgelopen middag (zondag 15 december) een noodlanding moeten maken omdat ik echt niet meer wist wat nu de voorkant van de multicopter was.
Dus met voorrang worden er nu eerst een aantal tempex ballen geschilderd.
Zo boven de kachel drogen ze een stuk sneller. Vooral oranje dekt slecht en heeft wel 5 lagen verf nodig.
Afbeelding

aad.
kapot maken is niet moeilijk, heel houden veel moeilijker.
foto archief: http://www.ajvde.nl
Gebruikersavatar
aad
Berichten: 1525
Lid geworden op: 10 mar 2010, 21:06
Locatie: Maasland
Contacteer:

Re: nummer 10

Bericht door aad »

Vandaag bracht de postbode de camera ophanging langs.
Het lijkt niet veel, maar als het allemaal in elkaar zit blijkt het toch een stevig frame te zijn.
Voor een bedrag van € 24,66 valt mij het helemaal niet tegen.
Afbeelding

Afbeelding


Na een uurtje schroeven is dit het resultaat.
De ophanging is ongeveer 12cm hoog. (in horizontale stand).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu ik de maten weet, kan ik op zoek gaan naar een landingsgestel.
Dit heb ik bewust nog niet besteld, omdat ik eerst wilde kijken hoe groot de gimbal was.

aad.
kapot maken is niet moeilijk, heel houden veel moeilijker.
foto archief: http://www.ajvde.nl
Gebruikersavatar
aad
Berichten: 1525
Lid geworden op: 10 mar 2010, 21:06
Locatie: Maasland
Contacteer:

Re: nummer 10

Bericht door aad »

Een detail opname van de luchtdruk sensor. Het is de metalen chip met het gaatje er in.
Afbeelding

De luchtdruk sensor moet worden beschermd tegen turbulentie. Een uitgehold nylon M5 afstandsbusje is hiervoor een mooie oplossing.
als de lijm droog is, dan stop ik er nog een watje in.
Afbeelding

De buzzer voor de lipo bewaking heeft inmiddels ook zijn plekje gekregen.
Afbeelding

aad.
kapot maken is niet moeilijk, heel houden veel moeilijker.
foto archief: http://www.ajvde.nl
Plaats reactie