Thunder Titan X50

Hier kunnen gasten hun vragen en/of opmerkingen kwijt.
Plaats reactie
Theo Bakelaar

Thunder Titan X50

Bericht door Theo Bakelaar »

Het is dan eindelijk zover. Ik ben sinds oktober lid van MVC en al een paar keer wezen kijken hoe een en ander er aan toe gaat binnen de vereniging en wat er zo al nodig is om deze sport te beoefenen en dan bedoel ik het helivliegen. Voor die tijd had ik al een zender en het simulatie programma PHOENIX aangeschaft. Tijdens mijn eerste bezoek aan MVC viel de gastvrijheid, de vriendelijkheid en de spontaniteit me wel direct op en gaf mij een gevoel er gelijk bij te horen. Hartelijk dank daar nog voor. Die middag heb ik dan ook nog mogen ervaren hoe het is om met een echte RC heli te vliegen en dat valt verd… niet mee. Met zweet op het voorhoofd heb ik die heli alle kanten van het veld laten zien, gelukkig stond er een ervaren helivlieger naast me die regelmatig ingreep als het dreigde fout te gaan.
Bij het tweede bezoek heeft één van de leden (weet zijn naam niet) voor mij een lijstje samengesteld met wat ik al zo nodig heb om een heli te laten vliegen en om het lesprogramma in te kunnen.
Dit lijstje begon met een RAPTOR X50 en daarna alle andere zaken die nodig zijn om hem in de lucht te houden.
Dus afgelopen vrijdag op naar Bosschenhoofd om daar maar eens een paar losse guldens uit te geven zal ik maar zeggen. Daar gekomen een Thunder Titan X50 aangeschaft, Brandstofmotor OS50 SX-H Hyper en 4 maal een Spektrum DS821 Digital Servo Sport Hi-Torque. Uitlaat Zimmerman was niet aanwezig en ik heb nog even gewacht met de rest omdat ik daar eerst advies over wil hebben.
Dus begonnen met de bouw van de X50. Vele kleine onderdeeltjes van een goede kwaliteit moet ik zeggen en een duidelijk bouwplan. Ondanks dat bouwplan loop je toch nog in een paar valletjes, die ik later nog heb kunnen oplossen. Ik ben dan nu zover dat ik vastloop op de rest van de onderdelen, dus ga ik binnenkort weer richting Bosschenhoofd.
Voor die tijd wil ik eigenlijk weten hoe het zit met een Governor en een Gyro of een combinatie daarvan of apart ik weet het niet, natuurlijk kan ik dat ook vragen bij Heliparts, maar wat zijn de ervaringen bij de helivliegers van MVC. Misschien kan iemand mij eens vertellen hoe of dat het in elkaar steekt.
Ik ben ervan overtuigd dat ik later nog veel meer vragen ga krijgen en ik hoop dan maar dat ik deze mag stellen en niet vervelend over ga komen.
MVG Theo Bakelaar
Gebruikersavatar
aad
Berichten: 1525
Lid geworden op: 10 mar 2010, 21:06
Locatie: Maasland
Contacteer:

Re: Thunder Titan X50

Bericht door aad »

Hallo Theo,

Een Gyro heb je zeker nodig, in combinatie met een snelle hekservo.

geschikt voor jou heli is bijvoorbeeld:
GY401 gyro + futaba 9254 servo. (goede gyro, eenvoudig in te stellen) (echt voor alle heli's toepasbaar)
of GY520 + Futaba 9254 (nadeel: laptop nodig om in te stellen).
of GY611 + futaba bls251 (nadeel: aparte display. voordeel: wel erg goede gyro)
of GP780 + DS650. (goede gyro, redelijk eenvoudig in te stellen).

Ook is er op de club ervaring met de GY701 gyro/governor combinatie. (+ BLS 251 servo) Dit is ook een uitstekende combinatie. (wel prijzig).

Let op: de GY611 of GY701 kan alleen worden gebruikt met de BLS251 servo.
de andere gyro's kunnen worden gebruikt in combinatie met een futaba 9254 of een align DS650 servo.

een governor is zeker voor de tijd dat je aan het lessen bent niet noodzakelijk. Een heli vliegt prima zonder. Het wordt zeker afgeraden bij een nieuwe motor die niet is ingelopen, omdat je dan niet merkt of je motor heet loopt.
Verder vinden de instructeurs bij MVC-VP het veiliger om zonder (of met uitgeschakelde) governor te lessen. Als je dan in een noodsituatie het gas dicht trekt, dan blijft de motor niet op volle toeren draaien.

Een governor kan helpen als je een vrij stevige vliegstijl hebt, of op z'n kop vliegt (looping) zonder V-curve instelling.

Heb je nog meer vragen, stel ze gerust.

aad.
secr. MVC-VP
kapot maken is niet moeilijk, heel houden veel moeilijker.
foto archief: http://www.ajvde.nl
Plaats reactie