Dornier Do24K

Alles wat vleugels heeft.
Plaats reactie
Bart83

Dornier Do24K

Bericht door Bart83 » 11 feb 2015, 16:11

Hallo clubgenoten. Het leek mij leuk even iets over mijn Dornier Do24K project te vertellen. Dit is zo onderhand wel een beetje een levenswerk aan het worden.

Juli 2012 : Begonnen met mijn Short S.23 C-Class Empire vliegboot. Door het research naar dit toestel heb ook veel gelezen over de Do24. De intresse werd gewekt. Tijdens mijn bezoeken aan het mlm te Soesterberg vond ik dit altijd al een erg mooie kist.

Afbeelding

Mei 2013 : Begin Dornier Do24K1 schaal 1:10 project. Nadat de Empire succesvol heeft gevlogen besloot ik dat de Do24 de volgende zou worden. Al snel bleek dat dit niet het meest eenvoudige onderwerp was. Na veel speuren op het web heb ik een tekening besteld bij de nederlandse vereniging van modelbouwers. Op basis hiervan werd een start gemaakt met het tekenen van het 3d model. Tijdens de periode dat ik bezig was met het ontwerp van de Do24 was het mlm gesloten waardoor ik de Do24T welke daar tentoongesteld staat niet kon bezoeken. Gelukkig heb ik wel foto's mogen kunnen maken toen het toestel deels gedemonteerd was.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Na het bezoek aan het mlm realiseerde ik mij dat het 3d model dat ik gemaakt had totaal niet schaal getrouw was. De tekening van de vereniging van modelbouwers bleek een aantal fouten te bevatten. Ik moest betere referenties vinden om een goed schaal getrouw ontwerp te kunnen maken. Via de Catalina stichting in contact gekomen met dhr Prudent Staal. Van hem veel foto's en materiaal mogen inzien. Verder via het Dornier Museum uit Friedrichshafen een orginele tekening kunnen bemachtigen. Met deze tekening was het mogelijk om alle romspanten te berekenen. Ook de inmiddels verkregen gebruikers handleidingen bevatte de benodigde informatie om staart en vleugels nauwkeurig schaalgetrouw te kunnen tekenen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Nadat ik tevreden was met het 3d model ben ik begonnen met het uitwerken van de constructie. Tijdens deze fase ben ik via RcGroups in contact gekomen met Jim , een modelbouwer uit de vs. Samen hebben we besloten dat Jim het prototype zou bouwen. Doordat Jim veel tijd aan het project kon besteden zou hij het vliegtuig relatief snel vliegklaar kunnen hebben.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Januari 2014 : Jim begint met de bouw. In dit jaar heeft Jim de Do24 gebouwd. Het was geweldig om mijn ontwerp tot leven te zien komen. Tijdens de bouw werd wel duidelijk dat er diverse zaken in het ontwerp beter konden zodat de bouw eenvoudiger zou zijn.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Oktober 2014 : Het prototype is vliegklaar. Helaas heeft het toestel nooit goed gevlogen. Er waren problemen met het zwaartepunt. Tijdens de éérste vlucht lag het cg veel te ver naar achteren. Hierdoor kon het model nadat het was opgestegen niet in een horizontale vlucht komen en klapte het na het gas terugnemen hard op het water. Er was lichte schade welke eenvoudig kon worden hersteld.

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=Usi9zR6vM1U

Na de reparaties ben ik met diverse methoden opnieuw het cg gaan berekenen. Deze keer heb ik ook de stummels als draagvlak mee berekend. Hierdoor moest het cg verder naar voren. Na enige tijd werd opnieuw een pogin tot vliegen ondernomen. Nu vloog het model wel ! maar helaas was het model nu erg zwaar geworden een bleek het cg nu te ver naar voren te liggen. Het model kon alleen bij vol gas blijven vliegen. Helaas is het model bij de landing gecrashed.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Evalutie protope no1 : Het model was te zwaar en het gewicht zat te ver naar achteren. Dit is mede gekomen doordat Jim de romp deelbaar gemaakt heeft. Verder bleek de vleugel bevestiging niet sterk genoeg.
Ik besloot van voor af aan opnieuw te beginnen met het ontwerp. Dit ontwerp is inmiddels gereed. De constructie allen al is ongeveer 1kg lichter als het 1e prototype. (berekend). Verder is zijn de de eerder genoemde ''zwakke'' punten verbeterd.
Later dit jaar zullen zowel Jim als ik beginnen met bouwen.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Binnekort meer . . . . .

Links naar de verslagen op Modelbouwforum en RcGroups :

Dornier Do24K Bouwplannen

Dornier Do24K Construction idea's

106 inch Dornier 24k Lasercut kit Prototype No.1

Met vriendelijke groet ,

Bart

aad
Contacteer:

Re: Dornier Do24K

Bericht door aad » 11 feb 2015, 21:50

Hallo Bart,

Mooi stukkie werk !
Daar zitten inderdaad heeeeel veel uurtjes in.

Ik ben wel heel nieuwsgierig naar welke software jij gebruikt om je ontwerpen te maken ?
Het past namelijk altijd perfect in elkaar.

Aad.
kapot maken is niet moeilijk, heel houden veel moeilijker.
foto archief: http://www.ajvde.nl

Erwin

Bericht door Erwin » 12 feb 2015, 10:50

Leuk om te lezen hoe je dit project aanpakt. Respect hoor. Schitterende kist geworden. [THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN][THUMBS UP SIGN]

anview

Bericht door anview » 29 mar 2015, 11:22

Bart echt super gaaf dit. prachtig verslag ook.
Ben al een tijdje niet meer op ons forum geweest en dat is te merken.
Gaaf dit.
Blijft een super hobby
A helicopter does not want to fly, it just vibrates so much that the ground rejects it

Plaats reactie